Sunday, September 9, 2007

سر نوشت نیروگاه هسته ای مان


مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند، برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با روسیه به "تفاهمات خوبی" رسیده اند اما "اتم استروی اکسپورت"، شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر رسیدن به توافق با ایران را تایید نکرد.

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز پنج شنبه، 6 سپتامبر در حاشیه یک همایش در قم، به تلویزیون دولتی ایران گفت: "در این‌ تفاهمات، برنامه‌ زمان‌ بندی‌ برای‌ تامین‌ به‌ موقع سوخت‌ هسته‌ ای‌ و راه‌ اندازی‌ این‌ نیروگاه‌ مشخص شده ‌است."

آقای لاریجانی درباره جزئیات این تفاهم و برنامه ریزی توضیحی نداد.

از سوی دیگر نیز، خبرگزاری نوستی روسیه، روز، پنج شنبه 6 سپتامبر گزارش داد که نماینده شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر اعلام کرده، این شرکت درباره تعیین زمان تازه برای راه اندازی نیروگاه بوشهر با ایران توافق نکرده است.

شرکت اتم استروی اکسپورت، درباره سرنوشت قراردادی که برای راه اندازی این نیروگاه با ایران منعقد کرده توضیحی نداده است.

قرار بود روسیه تا 11 فروردین امسال، اولین محموله از سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر را به ایران بفرستد، اما تا کنون به دلایل متعددی، ارسال سوخت را به تعویق انداخته است.

روسیه که قراردادی بالغ یر یک میلیارد دلار برای راه اندازی نیروگاه بوشهر با ایران منعقد کرده، در ماه مارس 2007، به علت آنچه تاخیر ایران در پرداخت های خود به روسیه خواند، تحویل سوخت هسته ای و راه اندازی نیروگاه بوشهر را به تاخیر انداخت.

روسیه به غیر از مسایل مالی، تاخیر در ارسال برخی تجهیزات از سوی چند کشور را از دیگر دلایل تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر عنوان کرده بود.

قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر در سال 1995 میان ایران و روسیه امضا شد و تکمیل آن تاکنون چندین بار به تاخیر افتاده است. براساس قرارداد اولیه، نیروگاه باید در سال 2000 تکمیل می شد.

پیشتر، دیپلمات ها در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفته بودند که روسیه شرایط جدیدی را برای ایران به منظور تحویل سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر تعیین کرده است.

این دیپلمات ها که نامشان فاش نشده، گفته بودند، روسیه از ایران خواسته که پیش از تحویل سوخت هسته ای به این کشور، به سئوالاتی در زمینه فعالیت های محرمانه هسته ای خود در گذشته پاسخ دهد.

آقای لاریجانی در اظهارات اخیر خود درباره این شرایط و اینکه آیا ایران نظرات روسیه را تامین کرده یا خیر، اشاره ای نکرد.

در هر حال، آمریکا از همان ابتدا با این طرح مخالف بود و روسیه برای کاهش نگرانی ها، از ایران تعهد گرفته بود پس مانده سوخت اتمی را پس از مصرف در نیروگاه بوشهر به روسیه بازگرداند.

ایران به علت اصرار بر ادامه فعالیت های حساس اتمی خود، از جمله غنی سازی اورانیوم، درگیر تنش با کشورهای غربی شده است.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ایران را متهم می کنند که تحت پوشش فعالیت صلح طلبانه هسته ای، درصدد دسترسی به سلاح هسته ای است اما ایران این اتهام را رد می کند و می گوید که هدفش از برنامه هسته ای که طبق قوانین بین المللی صورت می گیرد، صلح آمیز است.

No comments: