Thursday, August 30, 2007

تذکر به احمدی نژاد درباره اخراج اساتید دانشگاهها






10 نماینده مجلس ایران روز دوشنبه، 5 شهریور، به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور تذکر دادند که دستور توقف اخراج اساتید دانشگاههای تهران و "شهید بهشتی" را صادر کند.


بر اساس گزارشهای رسانه های ایران، برخی اساتید صاحب نام، با سابقه و نزدیک به خط فکری اصلاح طلبان در دانشگاهها در روزهای اخیر، با احکام مختلف از کار برکنار شده اند.


دربرخی از این گزارشها آمده، یکی از این اساتید هم اکنون خارج از ایران است و استاد دیگری هم که به تازگی به ایران بازگشته به دلیل آنچه "غيبت غيرموجه" خوانده شده، از ادامه تدريس در دانشگاه منع شده است.


در حالی که نمایندگان معترض، در تذکر خود به محمود احمدی نژاد، این اقدامات را اخراج سیاسی اساتید دانشگاهها عنوان کرده اند، عباسعلی عمید زنجانی، رئیس روحانی دانشگاه تهران در واکنش به این اعتراضات اعلام کرده، برکناری این افراد به دلایلی چون درخواست بازنشستگی و غیبت طولانی مدت آنها بوده و سیاسی نیست.





رئیس دانشگاه تهران همچنین گفت احتمالا بعد از بررسی مجدد احکام افرادی که غیبت غیر موجه داشته اند، رای هیات بدوی شکسته شده و آنها به دانشگاه باز خواهند گشت.


محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم نیز روز یکشنبه، 4 شهریور با رد اخبار مربوط به اخراج برخی اساتيد از دانشگاه‌ها گفت: تا اين لحظه هيچ دانشگاهی قصد اخراج اساتيد را ندارد، مگر اينكه بر اساس ضوابط و قوانين و تشخيص كميته انضباطی اساتيد، برخی از اساتيد اخراج شوند.


واکنش اساتید


بهزاد (عزت الله) شاهنده، یکی از همین اساتید، درنامه ای به مقامات دانشگاه تهران نسبت به درج خبر اخراج خود از دانشگاه تهران اعتراض کرده است.


آقای شاهنده، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران، در این نامه تاکید کرده که بعد از 32 سال کار در دانشگاه تهران تقاضای بازنشستگی دارد.


این استاد دانشگاه از مسئولین خواسته هر چه سریع تر حکم بازنشستگی وی را صادر کنند تا از ادامه انتشار اخباری که آنها را "کذب " خوانده جلوگیری شود.


میر جلالدین کزازی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی که یکی از کسانی است که این اخبار در مورد وی منتشر شده نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده، خودش درخواست بازنشستگی کرده و هیچ تنگنا و فشاری او را وادار به این درخواست نکرده است.


آقای کزازی گفت، منزلش در حومه تهران قرار دارد و برای پرهيز از رفت و آمد بيهوده به تهران به ويژه با وضعیت سهميه بندی بنزين ترجیح می دهد بازنشسته شده، به کارهای شخصی خود برسد.


اعتراض انجمن اسلامی


پیشتر انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران نیز با صدور بيانيه‌ای نسبت به آنچه دور جديد اخراج استادان باسابقه اين دانشگاه خواند، اعتراض کرده بود.


نویسندگان این بیانیه این حرکت را به نقل از کسانی که آنها را "تازه به قدرت رسیده ها " نامیده اند، "حذف اساتيد دگرانديش و اسلامی کردن دانشگاه" خوانده اند.


دراین بیانیه از دست اندر کاران به ویژه رئیس دانشگاه تهران خواسته شده، این افراد را به دانشگاه بازگردانند.


نظارت بر سفرهای خارجی اساتید دانشگاهها


در همین حال، برخی منابع خبری در ایران از صدور بخشنامه ای در مورد سفرهای خارجی اساتید دانشگاهها خبر داده اند.


بر اساس این گزارشها، اساتید طبق این بخشنامه موظف شده اند هرگونه رفت و آمد خود به خارج از ایران را به همراه برنامه سفرشان به حراست دانشگاه ها اطلاع بدهند.


اما وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در این باره گفته است، این مسئله به سالها قبل بر می گردد و موضوع تازه ای نیست.


به گفته محمد مهدی زاهدی، هیچ مصوبه جدیدی در این مورد وجود ندارد.

No comments: