Wednesday, November 7, 2007

برنامه اتمی ایران، موضوع نشست شورای همکاری خلیج فارس



وزيران دفاع و اقتصاد شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس، روز سه شنبه در پايتخت عربستان سعودی تشکيل جلسه می دهند تا درباره گسترش سياست های مشترک امنيتی و اقتصادی، بحث و گفت وگو کنند.

از موضوعات مهمی که قرار است در اين جلسه مطرح شود، بحث پرونده هسته ای ايران است که فعاليت های ديپلماتيک چند روز اخير در منطقه بر همين موضوع متمرکز بوده است.

سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان، به جمهوری اسلامی ايران پيشنهاد داده است تا از تاسيس کنسرسيوم سوخت هسته ای برای کشورهای منطقه حمايت کند و دست از غنی سازی اورانيوم بردارد.

اين پيشنهاد، روز دوشنبه از سوی جمهوری اسلامی ايران، رد شد. محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران، گفت که پيشنهاد مطرح شده از سوی وزير خارجه عربستان مثبت است، اما جمهوری اسلامی ايران، چرخه سوخت هسته ای خود را رها نمی کند.

کشورهای عربی حاشيه خليج فارس نگران هستند که دستيابی ايران به سلاح هسته ای توازن امنيتی را بر هم زند و موجبات درگيری تازه نظامی را در منطقه ميان ايالات متحده آمريکا و جمهوری اسلامی ايران فراهم کند که اين کشورها از خطرات آن در امان نخواهند بود.

مقامات جمهوری اسلامی به تناوب اعلام کرده اند که در صورت حمله نظامی به خاک ايران اهداف آمريکا در خاورميانه مورد حملات موشکی قرار خواهد گرفت.

کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس از تهران خواسته اند تا با جامعه بين المللی همکاری کرده و برنامه اتمی خود را شفاف کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته است تا تهران غنی سازی اورانيوم را که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد، به حال تعليق درآورد ولی جمهوری اسلامی تاکنون اين درخواست را رد کرده است.

گفت وگوهای وزيران دفاع و اقتصاد شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس، در حالی در رياض برگزار می شود که ملک عبدالله، پادشاه عربستان در واتيکان به سر می برد تا در ديداری تاريخی، با پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک های جهان، ديدار کند.

شش کشور کويت، قطر، عمان، عربستان سعودی، بحرين و امارات متحده عربی، اعضای شورای همکاری خليج فارس را تشکيل می دهند.

اين شورا حدود ۲۶ سال پيش با هدف تقويت مناسبات اقتصادی و امنيتی میان کشورهای حاشيه خليج فارس، تشکيل شده است.

No comments: