Sunday, March 9, 2008

علی فلاحیان: جواب احمدی نژاد را می دهم، من را با خلخالی مقایسه نكنید


گذر سه سال از عمر دولت نهم كافی بود تا «علی فلاحیان» هم به جرگه منتقدان جدی دولت «محمود احمدی‌نژاد» بپیوندد. این البته ادعایی است كه خود او دارد و به استناد همان هم مدعی می‌شود كه نام وی در فهرست جبهه متحد اصولگرایی در شهر مشهد قرار نگرفته است. با این حال، این تنها ادعای وزیر اسبق اطلاعات در این خصوص نیست بلكه او توجیه جالب توجه دیگری هم درباره حذف نامش از فهرست جبهه متحد اصولگرایان در مشهد دارد:‌ بنویسید فلاحیان چوب حمایت از هاشمی را می‌خورد. البته این موضوع نه ‌تنها باعث كناره‌گیری یا انفعال فلاحیان از عرصه انتخابات مجلس هشتم نشد بلكه او را ترغیب كرد تا محوریت جریانی جدید در دل اصولگرایان با عنوان «جبهه اصولگرایی مترقی» را برعهده بگیرد. گفت‌وگو با مردی كه اصرار دارد نباید او را با صادق خلخالی مقایسه كرد، بخوانید: - دلایل اینكه در لیست نهایی اصولگرایان مشهد قرار نگرفتید را چه می‌دانید؟ این چند روزه برخی منابع گفته‌اند كه چون من در قتل‌های زنجیره‌ای دخالت داشته‌ام در فهرست جبهه متحد اصولگرایی جا نگرفتم و به همین خاطر من را با آیت‌الله خلخالی مقایسه كردند؛ با این تفاوت كه گفتند خلخالی وقتی در لیست اصلاح‌طلبان برای مجلس ششم قرار نگرفت، از انتخابات كنار رفت اما فلاحیان یك جریان جدید راه‌اندازی كرد. در صورتی كه هم قتل‌های زنجیره‌ای در زمان مسوولیت من در دولت سازندگی رخ نداد و هم نباید من را با خلخالی مقایسه كرد. - خودتان فكر می‌كنید به چه دلیل با بی‌مهری جبهه متحد اصولگرایی مواجه شدید؟ من چوب حمایت از آقای هاشمی را می‌خورم. از وقتی برخی گروه‌ها و اشخاص فهمیدند كه من از مشهد كاندیدای انتخابات شدم، جو تخریبی علیه من راه انداختند و شایعه كرده‌اند كه آقای هاشمی من را به مشهد فرستاده‌اند تا بازی را برهم بزنم. در صورتیكه نه شان آقای هاشمی چنین مسئله‌ای را ایجاب می‌كند و نه من آدم برهم زدن بازی‌ها هستم.- پس ماجرا چه بوده است؟ ماجرا از این قرار است كه اول قرار نبود آقای فاكر در انتخابات این دوره ثبت‌نام كنند اما پس از نام‌نویسی من و آغاز جو تخریبی كه قبلا اشاره كردم، آقای فاكر را مجبور كردند تا به‌رغم داشتن بیماری در انتخابات ثبت‌نام كنند. پس از آن هم پیغام دادند كه به صلاح نیست بیشتر از یك روحانی در لیست اصولگرایان باشد. - آقای صدر (دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایی) گفته‌اند كه مسئله جابه‌جایی نبوده و شما براساس فرآیندی كه طی شده مورد قبول جبهه متحد نبوده‌اید. واقعیت این است كه اگرچه بنده با تاخیر در انتخابات نام‌نویسی كردم اما نام من جزو 15 نفری كه كاندیداهای نهایی اصولگرایان در مشهد از میان آنها انتخاب می‌شدند، وجود داشته اما پس از آنكه آقای فاكر را از بستر بیماری بلند كردند و به ایشان گفتند شما باعث وحدت اصولگرایان هستید، یعنی فلاحیان باعث ایجاد اختلاف است! بعد هم كه نام من را خط زدند. - فكر می‌كنید كدام ضلع از اضلاع جبهه متحد اصولگرایی با نامزدی شما مخالف بود؟ رایحه خوش‌خدمت نقش اصلی را در این زمینه داشته است. مسوولان در همه جا معمولا سه كار را انجام می‌دهند؛ اول مسوولان قبل از خود و اقدامات‌شان را تخریب می‌كنند تا خودشان را ثابت كنند، دوم اینكه برنامه‌های قضائی غیرقابل اجرا وعده می‌دهند و آخر اینكه كارهای خوبی انجام می‌دهند كه اگر درست اجرا شوند، آن دو نقیصه دیگر به چشم نمی‌آید. - آیا شخص احمدی‌نژاد هم در این قضیه دخالت داشته است؟ به هر حال، آقای احمدی‌نژاد هر از چند گاهی به آقای هاشمی و حامیان ایشان بند می‌كنند. البته من هنوز جواب ایشان را نداده‌ام. - پس معتقدید آنچه درباره دلایل حذف شما توسط دیگران مطرح می‌شود، صحت ندارد؟ من گناهی جز سال‌ها تلاش و مجاهدت برای تامین امنیت مردم این كشور ندارم، اما برخی افراد، گروه‌ها و محافل تلاش می‌كنند تا به‌گونه‌ای در اذهان مردم تداعی كنند كه من عامل تمام خشونت‌ها در كشورم و هر اتفاقی كه در وزارت اطلاعات دولت اصلاحات افتاد را به من نسبت می‌دهند. - فكر می‌كنید به چه علت جبهه متحد اصولگرایی نتوانست وحدت لازم را بین اصولگرایان ایجاد كند؟ انتقاد اصلی به جبهه متحد این است كه معیارهای بررسی و انتخاب نامزدهای نهایی در آن، براساس شایستگی و كارآمدی نبود بلكه بر مبنای سهم‌خواهی اضلاع درونی آن قرار داشت. وقتی فهرست نهایی براساس سهم احزاب عضو باشد، ‌طبیعی است كه كاندیداهای نهایی در مجموع لیست قوی و باصلاحیتی را تشكیل ندهند. - با این اوصاف، هدف شما از تشكیل جبهه اصولگرایان مترقی چیست؟ ما دو هدف عمده از تشكیل این جبهه داشتیم؛ اول اینكه از چهره‌های قوی و كارآمدی كه به دلایل مختلف در لیست‌های دیگر اصولگرایان قرار نگرفتند، استفاده كنیم و بعد آنكه انتخابات هر چه پرشورتر و فراگیرتر برگزار شود و تفكر اصولگرایی هم از آنچه اكنون است، فراگیرتر شود. اصولگرایی منحصر به شخص و قشر خاصی نیست و باید آن را گسترش داد. - یعنی لیست شما با لیست دیگر اصولگرایان متفاوت است؟ بله! همینطور است. - پیش‌بینی شما از تركیب مجلس هشتم چیست؟ من فكر می‌كنم مردم با مشاهده دعواهای این چند ساله، متوجه شده‌اند كه باید به افراد باسابقه، باتجربه و كاری رای بدهند. من مطمئن‌ هستم كه با توجه ویژه امام رضا(ع)، مجلس هشتم، مجلسی كارآمد و باكفایت خواهد بود. - فكر نمی‌كنید كاندیداتوری شما از مشهد، باعث ناراحتی مردم آبادان شود؟ فكر نكنم! اتفاقا برای اینكه مردم خوب آبادان ناراحت نشوند، من به دامادم گفتم كه در آنجا كاندیدا شود. (می‌خندد) آبادانی‌های عزیز می‌دانند كه من هر كجا باشم، خدمتگزار آنها هستم.

No comments: