Saturday, December 22, 2007

انتقاد شدید رفسنجانی از سیاست های اقتصادی احمدی نژاد و سرنوشت انتقاد گران دانشجو



اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روسای جمهوری پیشین ایران، از مسئولان برگزاری هشتمين دوره انتخابات مجلس خواستند که شرايط را برای برگزاری انتخاباتی «سالم» فراهم بياورند. محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، روز پنج شنبه در سخنرانی خود در تبریز درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «برگزار کنندگان مسئوليت بزرگی دارند که بايد زمينه اين انتخابات سالم و رقابتی آزاد را فراهم بياورند». وی که در چارچوب برنامه های تبلیغاتی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس به تبریز سفر کرده است، از همه خواست که «فعالانه» در این انتخابات شرکت کنند. در همین حال، اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نیز روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه در خرم آباد گفت: «هرچند ممکن است قانون نياز به اصلاح داشته باشد، اما اگر تنگ نظری نشود و بگذارند همه صاحبان افکار وارد ميدان شوند، انتخابات افتخارآميزی برگزار میشود». آقای رفسنجانی با اشاره به اين که «انتخابات با حضور و مشارکت جدی مردم از نيازهای اساسی کشور است» تاکيد کرد:«راه تقويت نظام در مقابل دشمنان خارجی و جلوگيری از تفرقه در داخل، برگزاری انتخاباتی سالم و آزاد است». این در حالی است که گروهی از صاحب نظران معتقدند که قانون انتخابات در ایران، با «ایرادهایی اساسی» رو به رو است این گروه از منتقدان جمهوری اسلامی می گویند که روش تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعیین اعضای شورای نگهبان، شرایط تعیین شده برای نامزدی و همچنین برپایی انتخابات بدون حاضرین ناظرین مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپایی انتخابات «سالم و آزاد» را در ایران، غیرممکن کرده اند. از جمله شرایط مناقشه برانگیز برای نامزدی در انتخابات مجلس در ایران «ابراز وفاداری به اصل ولایت فقیه و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی» است که موجب می شود تا هیچ یک از سیاستمداران منتقد و مخالف آیت الله خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی، هیچ گاه نتوانند در انتخابات نامزد شوند. هشتمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دربیست و چهارم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد و گروه های اصلاح طلب جمهوری اسلامی پيشتر، نسبت به آنچه که «حذف بی رحمانه نيروها» در اين انتخابات ناميده اند، هشدار داده اند.

اصل بر برائت نیست

به رغم انتقادات از قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران، اجرای همین قانون نیز همواره با مناقشاتی همراه است احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، پیشتر، گفته بود که در بررسی صلاحیت واجدین شرایط برای انتخابات مجلس «اصل بر برائت» نیست. برخی حقوقدانان در ایران از این اظهار نظر دبیر شورای نگهبان ابراز نگرانی کرده اند. بر اساس اصل ۳۷ قانون اساسی «اصل بر برائت است و هيچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود، مگر اينکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.» در همين زمينه، سازمان مجاهدين نقلاب، يکی از گروه های اصلی اصلاح طلب نزديک به حکومت، پيشتر، در بيانيه ای تصرح کرده بود: «حاکمان کنونی ايران برای برگزاری هدايت شده انتخابات مجلس هشتم با نتايج از قبل تضمين شده، تصميمات خطرناکی گرفته اند به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بیش از دو هزار نفر که بیشتر انها به اصلاح طلبان نزدیک بودند، توسط شورای نگهبان «رد صلاحیت» شدند. تحلیگران معتقدند که در شرایط حاضر شورای نگبهان با ورود چهره های منتقد دولت مخالفت خواهد کرد اما مشخص نیست که گستردگی دایره حذف نیروهای مخالف به چه میزان خواهد بود

انتقاد شدید رفسنجانی از سیاست های اقتصادی احمدی نژاد

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام روز جمعه در مراسم نماز عید قربان ضمن انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد، گفت که ممکن است این سیاست ها «نظام جمهوری اسلامی را به خطر بیندازند.»
آقای رفسنجانی در سخنان روز پنج شنبه خود گفت: «مسایل اقتصادی و تورم بالا، مسایلی هستند که باید بسیار جدی گرفته شوند
بهبود شرایط اقتصادی مردم» از شعارهای محوری در تبلیغات انتخاباتی سال ۱۳۸۴ بود، اما در ماههای اخیر، برخی از منتقدین می گویند که نه تنها این شرایط بهبود نیافته، بلکه روز به روز دشواری های بیشتری به آن افزوده شده است. منتقدین به آقای احمدی نژاد خرده می گیرند که نتوانسته است در مهار تورم فزاینده هیچ موفقیتی کسب کند در تازه ترین آماری که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده، نرخ تورم کالاهای مصرفی ۱۹ و یک دهم درصد ذکر شده است. اما برخی شهروندان اعتراض دارند که بین آمارهای دولتی و افزایش قیمت ها که در زندگی روزمره شان می بینند چندان تناسبی نیست. روز یکشنبه محمود احمدی نژاد در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد گرانی ها «عواملی متعدد» دارند. وی از جمله این عوامل را رقم بالای کمک های تأمین اجتماعی، افزایش سریع نقدینگی و همچنین وابستگی کشور به واردات و کاهش بهای دلار برشمرده بود.
اما آقای رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان در سخنرانی روز جمعه خود گفت که مشکلات اقتصادی «برای همه مردم ملموس است و نمی توان آن را با ارائه آمارهای غلط به مردم نادیده گرفت». آقای رفسنجانی در سخنان روز جمعه، در انتقاد از «واردات بی رویه» به هنگام بالا بودن نرخ تورم، گفت: «این یکی از اشتباهات شاه بود. با اين كار توليد كشور خوابيد و كشور به صنايع مونتاژ روی آورد كه آن توليد نبود، بلكه باعث شد بازار ما از واردات رنگارنگ پر شود». به گفته هاشمی رفسنجانی، واردات در چنین شرایطی «چاره ای موقتی» است که شاید فقط یک سال دوام بیاورد؛ «اما به تولید آسیب می زند و حتی اقتصاد را ضعیف تر می کند».
طی روزهای گذشته شخصیت های مختلفی، از جمله محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین، علی لاریجانی، مذاکره کننده پیشین هسته ای، و بسیاری از اصلاح طلبان، علیه محمود احمدی نژاد انتقادهایی گسترده مطرح کرده اند و او را به «سوء مدیریت» در زمینه پرونده هسته ای و همچنین در سیاست های اقتصادی متهم کرده اند.

در سخنرانی روز جمعه، آقای رفسنجانی همچنین از تصمیم جدید روسیه ابراز نارضایتی کرد مسئولان شرکت روسی اتم اکستروی اکسپورت روز پنجشنبه اعلام کردند که نیروگاه اتمی بوشهر تا قبل از پایان سال آینده میلادی به مرحله تولید نخواهد رسید. هاشمی رفسنجانی این تصمیم را «حرف جدید» خواند و گفت: «اين مسأله بايد پيگيری شود». وی همچنین تأخیر در تحویل سوخت هسته ای را نیز «تخلف» شرکت روسی خواند و گفت: «از سال های گذشته بايد اين كار را انجام می داده ولی تخلف كرده است». رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در باره پرونده هسته ای ایران با بيان اينكه «گام های مثبتی» در این پرونده به چشم می خورد، اظهار كرد: «حل شدن چند سوال اساسی و گزارش شورای اطلاعاتی آمريكا كه تا حدودی به نفع ما بود»، از جمله این گام هاست

انتقاد الهام از اظهارات رفسنجانی درباره تورم

غلامحسين الهام سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ايران، امروز شنبه، در واکنش به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس شورای خبرگان رهبری گفت دولت برای مهار تورم و کاهش آن تلاش می کند. وی گفت دولت علاقه مند نيست تجاربی را دوباره بيازمايد که منتهی به تورم بالای ۵۰ درصد و فشار به مردم می شود. آقای الهام همچنين گفت سياست دولت نهم اين بوده که انحصار منابع و تسهيلات بانکی را از اختيار ِ ،به گفته او، يک گروه و عدّه خاص خارج کند

احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان ۳ دانشجوئی هستند که به همراه دستکم ۵ دانشجوی ديگر در فاصله اول تا ۱۵ ارديبهشت سالجاری به دنبال انتشار «جعلی» نشريات دانشجوئی در دانشگاه پلی تکنيک از سوی منابع ناشناس بازداشت شدند.
احمد قصابان و احسان منصوری به عنوان مديران مسئول اين نشريات دانشجوئی ساعتی پس از انتشار «نشريات جعلی» طی نامه ای به رئيس قوه قضائيه از عاملان انتشار نشريات جعلی شکايت کرده و خواستار پيگيری و شناسايی آنان شدند.
منابع دانشجويی اعلام کردند که پرونده «نشريات جعلی»، در پی انتقاد دانشجويان اين دانشگاه در سخنرانی محمود احمدی نژاد تشکيل شده و هدف پيگيری آن توسط گروهی از مقام های قضايی «سرکوب فعالان دانشجويی دانشگاه اميرکبير» است.
دو روز بعد از شکايت دانشجويان نيز سخنگوی قوه قضائيه از بازداشت چند نفر غير دانشجو به اتهام انتشار نشريات جعلی در دانشگاه امير کبير خبر داد.

اما به فاصله چند روز از اين اظهار نظر نيروهای امنيتی احمد قصابان و احسان منصوری را به همراه چند دانشجوی ديگر و از جمله مجيد توکلی عضو انجمن اسلامی اين دانشگاه، به اتهام توهين به مقدسات بازداشت کردند. دانشجويان بازداشت شده ماه ها در سلول انفرادی نگهداری شدند و بنابر نامه های چندگانه خانواده هايشان به رئيس قوه قضائيه، در طی بازداشت مورد شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفتند. با اين حال دانشجويان در بازپرسی ها و همچنين طی نامه هايی که پس از ماه ها بازداشت از داخل زندان انتشار دادند بارديگر بر بی گناهی خود تاکيد کرده و خود را از کليه اتهامات مبرا دانستند. کليه جلسات دادگاه اين دانشجويان به شکل غير علنی برگزار شد و شعبه ۱۰۴۳ دادگاه عمومی تهران چهارشنبه گذشته آنها را از اتهام اوليه که منجر به بازداشت شان شده بود يعنی «اتهامات توهين به مقدسات دينی و مذهبی، توهين به حرم اهل بيت مطهر، توهين به مردم شهرستان قم و شهر قم، توهين به مراجع عظام، توهين به عموم جوانان متشرع و زنان محجبه و توهين به مسوولان» تبرئه کرد. به گفته ناظران انتشار اطلاعيه دادگستری تهران که عنوان «رفع ابهام» را بر خود دارد، بر ابهام ها افزوده و اين گمان را تقويت کرده که نگرانی از شکايت دانشجويان برای اعاده حيثيت و پيگيری پرونده، منجر به شناسايی عاملان اصلی انتشار نشريات جعلی شود. پيش از اين فعالان دانشجوئی در دانشگاه پلی تکنيک تهران ارديبهشت ماه گذشته افراد وابسته به بسيج دانشجوئی را عامل انتشار نشريات جعلی معرفی کرده بودند با سپاس از معرفی این تارنما به دیگر دوستان منتظر نظراتتان هستم حسین رستمی.

No comments: