Monday, December 31, 2007

دو خبر داخلی (تصادف دانش آموزان ) و اظهارات متکی؟!!؟

تصادفات مرگبار و افزایش شمار دانش آموزان جانباخته
بر اثر سقوط مينی بوس حامل دانش آموزان در شهرستان مرزی خوی دو دانش آموز کشته و پنج دانش آموز ديگر مجروح شدند. اين چندمين تصادف خودروی حامل دانش آموزان، معلمان و دانشجويان طی چند هفته اخير است که بر اثر آن دست کم نه دانش آموز، يک معلم و بيش از ۱۲ دانشجو کشته شدند.
مرگ دلخراش دانش آموزان
صبح روز يکشنبه، نهم دی ماه ۸۶، بر اثر واژگون شدن يک دستگاه مينی بوس حامل دانش آموزان حوالی شهر خوی در استان آذربايجان، دو دانش آموز کشته و پنج تن ديگر مجروح شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر در اين حادثه، مينی بوس حامل دانش آموزان روستای «وار» در مسير حرکت به طرف خوی از روی پل اين روستا به رودخانه سقوط کرد. دو دانش آموز در اين سانحه جان باختند و ساير دانش آموزان مجروح به بيمارستان خوی منتقل شده اند که حال يکی از آنها نيز وخيم گزارش شده است. پليس راه خوی، علت اين حادثه را «لغزنده بودن سطح جاده» اعلام کرده است. مقام های وزارت آموزش و پرورش تاکنون از اعلام جزئيات بيشتری از وضعيت دانش آموزان مصدوم و کشته شده در اين سانحه خودداری کرده اند. روز پنج شنبه، ۲۲ آذر ۸۶، نيز بر اثر برخورد مينی بوس حامل ۳۰ تن از دانش آموزان دبيرستان دخترانه «کاظم آباد» کرمان با يک دستگاه تريلی حداقل چهار دختر دانش آموز به همراه دبير شيمی اين دبيرستان کشته شدند. روزنامه همشهری در ۲۳ آذر اظهارات يکی از دانش آموزان مجروح در آن تصادف مرگبار را منتشر کرد و به نقل از وی گزارش داد: «صبح پنجشنبه قرار بود معلم شيمی از ما امتحان بگيرد اما وقتی به دبيرستان رفتيم به ما اعلام شد امتحان به هفته بعد موکول شده و قرار است به نمايشگاه کتاب و از آنجا به آزمايشگاه شيمی در چترود برويم.» اين دانش آموز به روزنامه همشهری گفته بود« در حالی که فضای مينی بوس بسيار محدود بود بر روی صندلي های دو نفره، سه نفری و بر روی صندلي های يک نفره به صورت دو نفره نشستيم و همراه معلم شيمی راهی چترود شديم.» در هشتم شهريورماه سال جاری نيز خبرگزاری ها از برخورد يک کاميون با تعدادی دانش آموز در شهر مرزی سردشت خبر دادند. در آن سانحه نيز سه دانش آموز کشته و هفت دانش آموز نيز مجروح شدند. اين حادثه در محور سردشت به «قاسم رش» در نزديکی يکی از روستاهای مرزی اتفاق افتاد. کشته شدگان اين تصادف نيز همگی دانش آموزانی بودند که برای شرکت در کلاس های جبرانی در حاشيه جاده در حال تردد بودند.
يک معلم کشته،۳۳ معلم مجروح
همزمان با اخبار کشته شدن پياپی دانش آموزان بر اثر سوانح رانندگی، روزنامه کيهان نيز در شماره روز یکشنبه خود خبر داد که روز شنبه در اثر تصادف يک مينی بوس حامل معلمان در جيرفت دست کم ۲۸ معلم زن مجروح و روانه بيمارستان شدند. اين روزنامه حادثه روز شنبه برای معلمان جيرفتی را«واژگونی يک دستگاه مينی بوس» عنوان و خبر داد که اين سانحه در در محور بلوک از توابع بخش مرکزی شهرستان جيرفت سبب جراحت ۲۸ معلم زن سرنشين مينی بوس شده است. بنابر اين گزارش، پنج تن از معلمان زن به علت شدت جراحات به بيمارستان های کرمان انتقال يافته اند. در پنج آبان امسال نيز در اثر برخورد يک دستگاه پرايد، مينی بوس حامل معلمان يک مدرسه واژگون شد که پنج معلم زن طی آن به شدت مجروح شدند. خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در آن هنگام گزارش داد: «سه تن از معلمان که وضعيت وخيم تری داشتند با هليکوپتر و دو نفر ديگر به همراه راننده مينی بوس به بيمارستان های تهران منتقل شدند.»
۱۲ دانشجو کشته،۴۴ دانشجو مجروح
شديدترين مورد از تصادفاتی که برای مراکز آموزشی ایران طی چند هفته اخير رخ داده است، تصادف دو اتوبوس حامل ۸۰ دانشجوی دانشگاه علوم پايه دامغان بود که بر اثر آن هفت دانشجو کشته و بيش از ۲۹ دانشجوی ديگر نيز مجروح شدند. علی حقيقی، سرپرست دانشگاه علوم پايه دامغان پس از کشته شدن دست کم هفت دانشجو به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت: «دو اتوبوس حامل ۸۰ دانشجو در شامگاه ۳۰ آذر هنگام برگشت از اردوی زيارتی قم در فاصله ۲۵ کيلومتری دامغان دچار سانحه شده و طی آن هفت نفر کشته و ۲۹ نفر مجروح شدند.» روز پنج شنبه، ۲۰ ارديبهشت، سال جاری نيز خبرگزاری دانشجویان از برخورد يک دستگاه کاميون با اتوبوس حامل ۳۷ تن از دانشجويان زمين شناسی دانشگاه پيام نور ساری حين بازگشت از اردوی علمی در ۳۵ کيلومتری جاده کياسر به ساری خبر داد. آن سانحه نيز دست کم به کشته شدن پنج دانشجو و مجروح شدن ۱۵ تن ديگر منجر شد.
کاهش يا افزايش
«مشکل کمبود اتوبوس و مينی بوس»،«فرسودگی سيستم حمل و نقل دانشگاه های کشور» ،«برگزاری بودن برنامه ريزی اردوهای دانش آموزی و دانشجویی» و«خطای انسانی» از جمله مواردی است که کارشناسان از آن ها به عنوان عوامل سوانح اخير برای دانش آموزان، دانشجويان و معلمان نام می برند. فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی اخيرا از کاهش ۲۰ درصدی آمار تصادفات رانندگی در کشور و کاهش ۱۵ درصدی تلفات ناشی از تصادفات خبر داد. اما محمد رويانيان، فرمانده راهنمايی و رانندگی خبر داده است که تصادفات، روزانه بيش از ۲۰ ميليارد تومان خسارت به کشور وارد می کند. آقای رويانيان طی اظهاراتی که خبرگزاری های رسمی آن را منتشر کردند، با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص افزايش حداقل ۸۰ درصدی تعداد کشته های ناشی از تصادفات در ايران تا سال ۲۰۲۰، گفت: «بايد پذيرفت چنين آمار و ارقامی که به واسطه واقعيات موجود در جامعه اعلام می شود، فاجعه وحشتناکی است که طی ۱۴ سال آينده لاجرم در کشور رخ می دهد.» مسئولان دولتی و به ويژه مقام های مسئول در وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم تاکنون حاضر نشده اند در خصوص چند تصادف پی در پی دانش آموزان، دانشجويان و معلمان توضيحی ارائه کنند
متکی: نيمی از نيروگاه بوشهر تابستان راه اندازی می شود
منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه گفت: پس از ارسال سوخت از روسيه که هشت مرحله دارد، نيمی از نيروگاه بوشهر در تابستان آينده راه اندازی خواهد شد. آقای متکی به خبرنگاران در تهران گفته است: خوشبختانه روسيه تصميمی را که از مدتی قبل به ما اعلام کرده بود عملی کرد و ديديم که سوخت در محموله های مختلف به ايران ارسال شد. وی افزود: تکميل پروسه ارسال سوخت در هفت – هشت مرحله انجام می شود که اين خود زمينه تزريق سوخت و راه اندازی نيمی از نيروگاه بوشهر را طبق ضوابطی که در چارچوب قرارداد وجود دارد فراهم می آورد. احمد فياض بخش، معاون سازمان انرژی اتمی ايران در امور نيروگاه ها، پیش از این از ارسال دومين محموله سوخت نيروگاه بوشهر از روسيه خبر داده بود. اظهارات وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی بيان می شود که روسيه تاريخ معينی را برای راه اندازی نيروگاه بوشهر اعلام نکرده است. رييس شرکت اتم استروی اکسپورت اواسط ماه دسامبر اعلام کرد که به رغم ارسال سوخت نيروگاه بوشهر، تاسيسات آن تا پايان سال ۲۰۰۸ راه اندازی نخواهد شد.
ساخت نيروگاه بومی
همزمان با ارسال دومين محموله سوخت نيروگاه هسته ای بوشهر، پرويز فتاح، وزير نيرو از شروع ساخت اولين نيروگاه هسته ای بومی در منطقه دارخوين، واقع در جنوب غربی خوزستان، خبر داد. نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوين قرار است تحت نظر سازمان انرژی اتمی ايران ساخته شود. فرانسه بر پايه قراردادی که در زمان شاه با ايران بسته بود، قرار بود يک نيروگاه هسته ای در اين منطقه احداث کند. آقای فتاح با تاکيد بر همکاری های تنگاتنگ ميان سازمان انرژی اتمی و وزارت نيرو گفت: بر پايه مطالعات مکان يابی برای احداث يک نيروگاه بومی هسته ای در کشور که توسط سازمان انرژی اتمی صورت گرفت، منطقه دارخوين برای اين کار انتخاب شده و احداث نيروگاه آغاز شده است. وی گفت که «متخصصين ايرانی توانايی لازم را برای ساخت اين نيروگاه بومی دارند و با نگرش به تجربه ای که ايران در احداث نيروگاه های برق آبی، فسيلی و بخاری دارد، نيروگاه های هسته ای را می توان با توان داخلی گسترش داد.» در همين رابطه، غلامرضا آقازاده ، معاون رييس جمهوری اسلامی و رييس سازمان انرژی اتمی ايران، گفت که ساخت نيروگاه دارخوين در عرض چهار تا پنج سال آينده به پايان خواهد رسيد. مقامات ايرانی خبر پروژه احداث نيروگاه دارخوين را زمانی انتشار دادند که آمريکا، روسيه و برخی از کشورهای اروپايی تاکيد دارند که ايران با توجه به دريافت سوخت هسته ای از روسيه برای نيروگاه بوشهر، ديگر نيازی به ادامه برنامه غنی سازی ندارد. در مقابل، دولتمردان جمهوری اسلامی، از جمله محمود احمدی نژاد، می گويند که ايران در نظر دارد نيروگاه های بيشتری را در کشور احداث کند و لازم است سوخت اين نيروگاه ها را در تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز تهيه کند. پيشتر احمدی نژاد گفته بود که ايران در عرض چهار تا پنج سال آينده تعداد سانتريفيوژهای خود را از سه هزار دستگاه به ۵۰ هزار دستگاه افزايش خواهد داد تا امکانات لازم را برای تامين سوخت لااقل يکی از نيروگاه هايی که قرار است بسازد، داشته باشد. با توجه به اصرار جمهوری اسلامی برای ادامه غنی سازی، احتمال اينکه شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه ديگری را عليه ايران صادر کند، زياد است. با اين وجود، احمدی نژاد می گويد برنامه هسته ای ايران با تمام قوا ادامه خواهد يافت و جمهوری اسلامی از تهديدات نظامی و تحريم های اقتصادی و سياسی هراسی ندارد
با سپاس حسین رستمی.

No comments: