Monday, January 28, 2008

اخبا کوتاه خواندنی از تهران بسیار سرد


دو رئيس جمهوری پيشين ايران انتظار ميرود از آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد در جمهوری اسلامی خواستار بررسی مجدد در تصميم منجر به منع هزاران سياستمدار اصلاح طلب و ميانه رو از رقابت در انتخابات پارلمانی ماه مارس شوند. محمد خاتمی، و هاشمی رفسنجانی، به بازگشت کانديداها به صحنه رقابت اميدوارند. اين دو، شنبه شب، با مهدی کروبی، رئيس پيشين مجلس ، برای تبادل نظر در باره رد صلاحيت شده ها، ملاقات کردند. رهبران اپوزيسيون ميگويند شورای قدرتمند نگهبان، صلاحيت بيش از هفتاد درصد کانديدا ها، از جمله اکثريتی از اصلاح طلبان را که برای رقابت ثبت نام کرده بودند، در بعضی از استان ها رد کرده است. انتخابات چهاردهم مارس بيشتر به منزله رفراندومی در مورد حکومت محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ، و معياری مهم در تعيين شانس تجديد انتخاب او در سال ۲۰۰۹ تلقی شده است. هيات قدرتمند محافظه کار انتخاباتی ايران، صلاحيت هزاران سياستمدار ميانه رو و اصلاح طلب را در انتخابات سال ۲۰۰۴ رد کرد که به پيروزی چشمگير محافظه کاران منجر شد.
بنا به گزارشی اعتصاب آرام کارگران ِ کارخانه لاستيک البرز در زير بارش برف وارد ِ هشتمين روز خود شد. بنا به گزارش پايگاه خبری دسترنج، به جز گروهی که برای سرکشی به خانواده های خود بصورت موقت از جمع اعتصاب کنندگان خارج شدند، ساير کارگران تا اين ساعت در اعتصاب بسر می برند. بنا بر اين گزارش يکی از کارگران در خصوص علت ۲۴ ساعته شدن ِ اعتصاب کارگران اين کارخانه گفته است که طی هفته گذشته کارگران به منظور حفاظت از اموال و موجوديها کارخانه را ترک نکرده اند. بنا بر اخبار رسيده، حدود ۱۴۰۰ کارگر در کارخانه صنايع مخابراتی راه دورِ ايران برای سومين ماه متوالی حقوقی دريافت نکرده اند. بنا به گزارش دسترنج، کارگران در حال حاضر دست از کار کشيده اند، اما همچنان در محل کار خود حاضر می شوند.
ناآرامی در کوی دانشگاه تهران، که از ظهر روز جمعه و در اعتراض به نارضايتی ها و مسائل صنفی آغاز شده بود از عصر روز شنبه با تجمع بيش از يکهزار دانشجوی ساکن ِ کوی دانشگاه در برابر سالن غذا خوری دانشگاه تهران از سر گرفته شد. در همين حال، طبق اخبار رسيده، کميته انضباطی دانشگاه اميرکبير برای پنج نفر از اعضای انجمن اسلامی اين دانشگاه احکام سنگينِ محروميت از تحصيل صادر کرده است. بنا بر اين گزارش، آرش آرمون به دو ترم محروميت از تحصيل، نيما گرشاسبی و دو دانشجوی ديگر نيز به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شده اند. اين گزارش می افزايد حکم اوليه دو ترم محروميت از تحصيلِ مجيد شيخ پور، دبير تشکيلات انجمن اسلامی اميرکبير، نيز قطعی شده است. توهين به مقدسات از طريق انتشار نشريات ِ موهن يکی از موارد اتهامی اين فعال دانشجويی بوده است. در خبری ديگر، همچنين، شعبه يک معاونت امنيتی دادسرای انقلاب تهران به رياست قاضی موسوی اقدام به صدور قرار وثيقه های سنگين برای سعيد متين پور و ديگر فعالان زنجانی در بند ۲۰۹ زندان اوين نموده است. بنا بر اين گزارش دادگاه برای سعيد متين پور قرار وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی، برای عليرضا متين پور قرار وثيقه ۱۲۰ ميليون تومانی، برای بهروز صفری قرار وثيقه ۱۲۰ ميليون تومانی، برای ليلا حيدری قرار وثيقه ۸۰ ميليون تومانی، و برای جليل غنی لو قرار وثيقه ۸۰ميليون تومانی صادر کرده است. در همين حال خانواده زندانيان به اين قرارها اعتراض نموده و عنوان کرده اند که توان پرداخت چنين وثيقه هايی را ندارند.
منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سويس گفت قطع رابطه با امريکا هميشگی نيست. متکی با اشاره به موانع زيادی که در راه برقراری رابطه با امريکا وجود دارد افزود وی می تواند تصور روزی را کند که روابط ايران و امريکا عادی باشد. با اين حال وی پيشنهاد کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، برای مذاکره در هر زمان و هر مکان را به شرط تعليق غنی سازی اورانيوم رد کرد و گفت جمهوری اسلامی ايران برای گفتگو با هر کشوری درباره برنامه هسته ايش آماده است اما پيش شرطی را برای آن نمی پذيرد. به گفته وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران برقراری مجدد روابط ميان دو کشور به عوامل بسياری وابسته است، و جمهوری اسلامی در حال حاضر هيچ تغيير مهمی در سياست آمريکا نسبت به ايران مشاهده نمی کند. منوچهر متکی همچنين طرح پيش نويس قطع نامه جديد شورای امنيت به منظور اعمال تحريمهای بيشتر عليه جمهوری اسلامی ايران را عجيب دانست و گفت بهتر بود برای طرح چنين پيش نويسی ابتدا منتظر گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی می شدند. آقای متکی از شورای امنيت سازمان ملل خواست صبر بيشتری از خود نشان دهد.
با سپاس تهیه و تنظیم اخبار حسین رستمی

No comments: