Saturday, January 12, 2008

تشکيل ستاد بحران برای استان های شمالی ايران

بدنبال ادامه قطع گاز و مشکلات مردم چهار استان برای تامين سوخت و مايحتاج ضروری خود ستاد بحران استان های شمالی ايران تشکيل و محمود احمدی نژاد به صورت غیر منتظره وارد ساری شد. بحران قطع گاز در ايران زمانی به اوج خود رسيد که سرما نوار شمالی اين کشور و بخش عمده ای از استان های ديگر را فرا گرفت و به دليل آنچه افت فشار اعلام شده است بسياری از مردم ايران با کمبود و قطع گاز روبرو شدند. گزارش های خبرگزاری های دولتی ايران حاکيست که بسياری از مردم شهرهای استان مازندران، گيلان، سمنان و گلستان با افت فشار و قطع گاز، آب، برق و افزايش شديد قيمت نان روبرو شده ودر قائم شهر نيز معترضين با حمله به فرمانداری اين شهر به وضعيت موجود شديدا اعتراض کردند. اين گزارش ها می افزايد مردم استان مازندران در زمينه قطع گاز با مشکلات بيشتری روبرو هستند و صف های طويلی برای دريافت نفت سفيد در شهرستان های اين استان تشکيل شده است. خبرگزاری فارس در همين زمينه اعلام کرد که به دلیل کمبود سوخت و تعطیلی نانوایی ها قيمت هر بسته نان پنج عددی در اين استان به هزار تومان و بيشتر رسيده است. بدنبال اين اتفاقات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که دولت وی متهم به «سوء تدبير در اين بحران» شده است به صورت غير منتظره وارد ساری، مرکز استان مازندران، شد و در جلسه ستاد بحران استان های شمالی ايران شرکت کرد. دليل انجام اين سفر، «بررسی و ارائه راه حل برای مشکلات ناشی از سرمای بی سابقه اين استان و ساير استان های شمالی ايران» عنوان شده است. محمود احمدی نژاد در پایان این نشست گفته است: با تلاش نیروهای وزارت نفت و شرکت ملی گاز این مشکل در حال بر طرف شدن است و تا سه شنبه هفته آینده وضع عادی می شود. رییس جمهوری اسلامی، دلایل ایجاد مشکلات گاز را « سرمای بی سابقه، نقص فنی در شبکه های گزارسانی و مشکلات فنی ایجاد شده در گاز وارداتی» عنوان کرد. وی افزود: با کاهش گاز مصرفی در استان های دیگر و انتقال گاز به استان های شمالی کمبود گاز در این استان ها بر طرف می شود.

عدم چاره اندیشی برای رفع مشکل

حسن فتحی، روزنامه نگار درتهران، به رادیو گفت:«مساله کمبود سوخت و قطع گاز، موضوع جدیدی نیست که تنها در سال جاری به خاطر قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران بروز کرده باشد.» وی افزود:«در سال های گذشته، با موج سرمایی که ایران را فرا گرفت، بویژه در استان های سردسیر، همواره با مشکل سوخت و گاز مواجه بودیم. مقام های دولت و وزارت نفت هم همیشه عنوان می کردند که کشور با افت فشار گاز مواجه است. همین موضوع این سئوال را برای مردم مطرح کرده است که چطور ما هر سال افت فشار گاز داریم، ولی فکری برای رفع این مشکل اندیشیده نمی شود.» آقای فتحی در مورد گستردگی قطع گاز در استان های ایران اشاره کرد که «حتی مساله کمبود گاز هم در مناطقی از تهران وجود داشته و درهمین ارتباط هم هشدار داده شده است که در صورت ادامه میزان مصرف کنونی، گاز در برخی بیشتری از تهران قطع خواهد شد.» این روزنامه نگار، وضعیت در برخی از استان های ایران را «بسیار بحرانی» ارزیابی کرد و اضافه کرد که در برخی از استان ها، مردم برای گرم نگه داشتن خود، به قطع درختان و تهیه هیزم روی آورده اند. وی در این خصوص که مقام های جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزیر کشور جمهوری اسلامی، مدیریت دولت در بحران ناشی از گاز را «مثبت» ارزیابی کرده اند، گفت:«در شعار، ما بهترین کشور دنیا هستیم و مسئولان ما، بهترین مسئولان دنیا هستند. همچنین سیستم اجرایی ما، بهترین سیستم اجرایی در دنیا محسوب می شود. اما در عمل، نه تنها هیچیک از اینها صحت ندارد، بلکه کوچکترین نیازهای جامعه هم تامین نشده است.» وی افزود: «در عین حال، یک نمونه از این مدیریت، آن بوده است که مدارس، ادارات و صنایع تعطیل اعلام شده اند تا مشکل کمبود انرژی بیش از این گسترش نیابد.» به گفته حسن فتحی، «عملکرد مسئولان، یعنی نداشتن صداقت با مردم و دادن شعارهایی که مصرف داخلی دارند، تنها افکار عمومی را خشمگین می کند و آنها را به این نتیجه می رساند که یک عده فقط نشسته اند و از تمامی امکانات برخوردارند و چشمانشان را بر روی واقعیات بسته اند.» آقای فتحی اشاره کرد که بخش قابل توجهی از جمعیت ۷۰ میلیون نفری ایران از مشکلات ناشی از قطع گاز و سرمای شدید رنج می برند و تاکید کرد:«مدیریت، یعنی پیش بینی کردن مشکل، برطرف کردن عوامل بروز آن و یا رفع سریع آن. نه آنکه سخنرانی شود و شعار داده شود.»

بحران سراسری

نماينده ويژه رييس جمهوری اسلامی گفته است از مجموع ۳۰ استان کشور ۲۸ استان به صورت کم و زياد با مسئله افت فشار روبرو هستند. مهدی هاشمی در همين زمينه از قطع پنج ميليون متر مکعبی گاز صنايع ذوب آهن و فولاد مبارکه خبر داد و افزود: از طريق استان تهران برای جبران کمبود نان روزانه ۲۰۰ تن نان به استان مازندران انتقال خواهد يافت. مقامات وزارت نفت جمهوری اسلامی علت کمبود گاز را قطع صادرت گاز ترکمنستان اعلام کرده اند و به اقدام اين کشور اعتراض کرده اند. ترکمنستان که ۲۴ ميليون متر مکعب گاز به ايران صادر می کند علت قطع گاز را مشکلات فنی اعلام کرده است هر چند که برخی منابع از درخواست اين کشور برای تجديد نظر در قيمت گاز خريداری شده توسط ايران خبر داده اند. گزارش ها حاکيست که گاز ۲۴ هزار و ۵۰۰ مشترک گيلانی قطع شده است و مقامات محلی خواستار صرفه جويی مردم برای جلوگيری از قطع گاز مناطق ديگر شده اند. گاز حدود ۵۰ درصد از خانواده ها در گرگان نيز قطع شده است و مردم مجبورند در صف های طولانی نفت، سوخت خود را تامين کنند. مردم اروميه نيز که با جريان قطع گاز روبرو هستند برای تهيه سوخت به جايگاه های عرضه نفت سفيد هجوم برده اند و گزارش ها حاکيست که قاچاق سوخت در اين شهر رونق گرفته است. دمای هوا در برخی مناطق استان آذربايجان غربی به ۲۴ درجه سانتيگراد زیر صفر رسيده و کمبود سوخت سبب تعطيلی مدارس، ادارات و افزايش قيمت نان شده است. شهرستان گنبد کاووس در استان گلستان نيز از جمله مناطقی است که گاز ۷۵ درصد منازل مسکونی آن قطع شده است و برای رسيدگی به مشکلات بوجود آمده ستاد بحران تشکيل شده است. شهرستان مراغه در استان آذربايجان شرقی نيز با قطع ۵۰ درصدی گاز روبرو شده و اين در حالی است که درجه برودت هوا به ۱۳ درجه زير صفر رسيده است. در استان های غربی نيز وضعيت به مرحله بحرانی رسيده و گاز بسياری از مشترکين پنج شهر استان کردستان قطع شده است و مردم شب های بسيار سردی را سپری کرده اند. گزارش ها حکايت از آن دارد که دمای هوا در شهرهای سقز، مريوان، بانه، سروآباد و بيجار به ترتيب زير ۲۴، ۱۸، ۱۳، نه و هشت درجه سانتيگراد بوده است. در استان های لرستان، ايلام و کرمانشاه نيز گزارش های متعددی درباره وضعيت نابسامان سوخت، قطع گاز و افزايش قیمت مواد خوراکی منتشر شده است. ايران دارنده دومين منابع گازی در جهان است ولی به دليل عدم سرمايه گذاری داخلی و شرکت های خارجی در اين صنعت هر سال با مشکلات کمبود گاز روبرو است. در زمستان امسال که اين کشور شاهد بارش برف سنگين و سرمای بی سابقه ظرف ۵۰ سال گذشته بود مشکلات مردم ايران نمود بيشتری پيدا کرده است با سپاس تهیه و تنظیم خبر حسین رستمی.

No comments: